Thursday, January 22, 2009

TERIMA KASIH EMAK


MEMIKUL amanah adalah satu tugas berat dan memerlukan kesabaran tinggi. Tidak kira organisasi apapun dipimpin, amanah adalah kunci kepada kejayaan.
Tanpa amanah, organisasi yang dipimpin seseorang itu akan menemui kegagalan dan kehancuran. Amanah jugalah yang membawa kejayaan kepada Nabi Muhammad ketika mengepalai robongan yang membawa dagangan Siti Khatijah ke Syam.
Selain memimpin organisasi politik, perniagaan dan sebagainya, amanah dalam memimpin keluarga juga sangat penting. Tanpa amanah, kita sering dengar melalui berita yang disiarkan media ada bapa yang sanggup merogol anak sendiri.
Firman Allah: “Sesungguhnya Allah memerintahkan kami menunaikan amanah kepada yang berhak dan apabila kamu menghukum sesama manusia, hendaklah kami menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi sebaik-baik pengajaran kepada kamu. Sesungguhnya Allah maha mendengar lagi maha melihat.” - (An-Nisa: 58).
Maksud ayat berkenaan amanah dalam konteks kehidupan manusia di muka bumi ini memberi pengertian luas, daripada pengurusan negara hinggalah hal-ehwal berkaitan dengan kehidupan harian. Ia turut menuntut keadilan dalam soal menghukum pesalah. Ini dapat dilihat dalam keluarga itu sendiri, bapa atau ibu sering bertindak sebagai hakim dalam memberi hukuman kepada anak yang melakukan kesalahan.
Ada sesetengah ibu bapa memberi hukuman tidak setimpal dengan kesalahan dilakukan anak mereka, sehingga ada kalanya sampai ke peringkat penderaan.
Penderaan yang berlaku dalam masyarakat bukan saja menyebabkan mangsa dicederakan secara fizikal, malah mentalnya.
Walaupun Rasulullah sudah sekian lama meninggalkan kita namun segala panduan lengkap terkandung dalam al-Quran dan hadis. Anak-anak adalah sebahagian harta pusaka yang tidak boleh dipersia-siakan oleh ibu bapa. Anak-anak dijaga dengan sempurna bakal menjadi pemimpin pada masa depan.

Saya boleh berjaya pada hari ini adalah hasil didikan mak dan ayah tercinta. Tanpa bimbingan mereka, saya tidak mungkin boleh berjaya dan hidup bahagia seperti hari ini.
Terima emak.
Ya Allah ampunilah dosaku, dosa mak dan ayah aku. Kasihilah mereka berdua sepertimana mereka mengasihiku semenjak aku kecil. Ya Allah tempatkan ayah aku bersama-sama Anbiya',siqqidin,solehin dan syuhada'.Amin..

No comments: