Monday, April 13, 2009

SARAWAK BUMI YANG SUBUR UNTUK DAKWAH





Sarawak merupakan bumi yang subur untuk gerak kerja dakwah. Pelbagai program boleh diatur untuk memberi kesedaran dan kefahaman kepada penduduk di sini. Program-program ini boleh diadakan di masjid, surau, sekolah dan jabatan-jabatan kerajaan mahupun swasta. Rakyat Sarawak begitu dahagakan ilmu agama dan mutiara-mutiara ilmu daripada ustaz dan ustazah.

Namun kadang kala kita agak sedíh kerana sebilangan kecil sahaja ustaz, ustazah dan golongan agama yang terlibat dengan gerak kerja dakwah. Manakala yang lain mengambil sikap lihat dan memerhati dari jauh sahaja.

Sepatutnya semua pihak perlu berusaha memberi kefahaman agama kepada penduduk Sarawak. Jikalau kita tidak pandai berceramah, berkuliah atau memberi khutbah, mengapa tidak kita menjadi penganjur kepada program-program tersebut. Kita boleh berusaha mendapatkan penceramah, mengedar risalah tentang ceramah yang akan dijalankan ataupun menyediakan peserta untuk program tersebut. Jikalau kita terlibat dengan perniagaan secara sambilan, mengapa tidak kita jadikan dunia perniagaan tersebut sebagai medan dakwah. Keuntungan yang kita perolehi juga mengapa tidak kita salurkan sedikit untuk gerak kerja dakwah. Semua ini adalah kerja mulia yang insyaallah akan mendapat balasan pahala di sis Allah.

Ayuh kita gunakan peluang berada di bumi kenyalang ini untuk menggiatkan usaha dakwah memandangkan muslim adalah minoriti di sini serta tahap kefahaman mereka masih di peringkat sederhana dan lemah.

1 comment:

Abu Ikhwan said...

Salam ziarah

Sarawak sememangnya aset yang besar bagi perkembangan Islam di rantau ini. Teruskan usaha murni ini dan kami doakan kejayaan anda semua.Aminn