Friday, May 7, 2010

TUNTUTLAH ILMU HINGGA KE LIANG LAHAD



Permohonan saya untuk Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa tidak berjaya. Keputusan adalah muktamad tiada rayuan. Namun saya telah berjaya mendapat tawaran kemasukan ke program Ijazah Tinggi, Universiti Malaya Semester 1 Sesi 2010/2011. Saya dikehendaki mendaftar pada 2 Julai 2010 dan selewat-lewatnya pada 9 Julai 2010. Tawaran ini hanya sah untuk semester 1 sesi 2010 sahaja. Ini bermakna pengajian ini tidak boleh ditangguhkan.Jadi ini merupakan tawaran kali ketiga namun sehingga ke saat ini saya masih belum berpeluang menyambung pengajiaan ke peringkat sarjana.

Saya hampir kecewa dan putus asa. Namun saya harus menerima cabaran dan dugaan daripada Allah. Tiada yang mudah dalam dunia ini. Hendak berjaya seseorang harus berjiwa kental dan sabar mengharungi cabaran yang mendatang.

Sebelum ini saya pernah memohon bertukar ke Kuala Lumpur untuk memungkinkan saya dapat menyambung pengajian namun permohonan tersebut juga ditolak. Jikalau saya bertugas di Kuala LUmpur maka saya aakn berpeluang belajar secara sambilan kerana kuliah diadakan pada pukul 3 hingga 6 petang pada hari-hari bekerja. Tiada kuliah pada hujung minggu. Namun jikalau saya berkhidmat di Kuching, saya memang tidak berpeluang menyambung pengajian secara Kursus dan Penyelidikan.

Saya amat suka tinggal di Kuching. Bumi Kenyalang amat subur untuk dakwah. Disinilah saya belajar tentang dunia dakwah. Di Kuching jugalah saya mengasah bakat sebagai pendakwah, penceramah, khatib dan pengkuliah. Sepanjang saya menyebarkan ilmu terasa diri ini terlalu kerdil. Masih banyak ilmu yang belum saya kuasai. Justeru saya perlu menambahkan ilmu.

Walaupun suatu hari nanti saya pulang ke semenanjung untuk menyambung pengajian namun bumi Sarawak amat dekat di hati. Saya masih boleh menyumbang walaupun tidak lagi berada di Sarawak. Sekarang dunia canggih dan geografi yang jauh tidak menjadi masalah. Jikalau hendak seribu daya.Terus berjuang insyaallah.

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum. Masya Allah us..
sungguh beruntung kami warga Bumi Kenyalang dapat us mcm ne.w/pun x brapa knl us tapi ada la jua terjumpa us..
teruskan usaha us demi ummah terbilang...