Friday, May 28, 2010

LIKU- LIKU SEBAGAI PENDAKWAH



Alhamdulillah Allah memberi kekuatan kepada saya untuk berdakwah kepada masyarakat. Dengan sedikit ilmu di dada saya memberanikan diri terjun ke dalam dunia dakwah.

Pelbagai pengalaman yang pernah dilalui oleh saya sepanjang berkecimpung dalam usaha dakwah ini. Saya pernah mendapat undangan memberi ceramah sempena sambutan Maulidur Rasul. Banyak jemputan ceramah saya tolak kerana saya telah memberi persetujuan untuk ceramah di tempat tersebut. Namun apabila dekat dengan tarikh ceramah tersebut saya menelefon kembali penganjur. Saya ingin mendapatkan kepastian tentang ceramah tersebut. Maka penganjur memaklumkan kepada saya bahawa ceramah tersebut dibatalkan. Yang anehnya pihak penganjur tidak memaklumkan pembatalan ceramah sehinggalah saya menelefon penganjur untuk bertanya tentang ceramah tersebut.

Saya juga berpengalaman memberi ceramah kepada 800 orang pelajar. Saya telah membuat persiapan lebih awal dengan menyiapkan slide power point. Namun pada malam tersebut saya hanya sempat menggunakan power point 5 minit sahaja. Selepas itu saya terpaksa berceramah tanpa bantuan power point kerana LCD Projektor terpadam. Bayangkan berceramah kepada pelajar yang ramai dalam keadaan yang sedikit panas menyebabkan saya hilang fokus. Ini kerana pelajar juga bising kerana hilang tumpuan apabila LCD Projketor terpadam.

Itulah sedikit perkongsian pengalaman berdakwah. Amat sedikit cabaran jikalau hendak dibandingkan dengan cabaran yang pernah dilalui oleh pejuang-pejuang Islam sebelum ini.

No comments: