Wednesday, May 6, 2009

4 HARI DI BANDARAYA KUALA LUMPUR


Pelbagai pengalaman dapat dikutip sepanjang berkursus selama 4 hari di Kuala Lumpur mulai 27 hingga 30 April 2009. Dalam kursus tersebut kami didedahkan dengan kepentingan sikap teliti, bertanggungjawab, adil, amanah dan menjaga rahsia.

Kami juga diingatkan supaya tugas tersebut jangan dianggap sebagai satu beban sehingga menggugat ketenteraman dan kebahagian rumah tangga. Pihak penganjur juga meminta kami yang terpilih nanti supaya sanggup berkorban masa cuti dan sebagainya demi tugas dan masa depan anak bangsa.

Pada sebelah petang saya dan rakan-rakan sempat meninjau bandaraya Kuala Lumpur. Masya-Allah begitu sibuk, jalanraya tidak pernah lengang dengan kenderaan. Namun yang kami sangat sedih dan kecewa jalan Chow Kit dan Lorong Haji Taib masih dipenuhi dengan aktiviti pelacuran. Tidak tahu dimana silapnya. Walaupun operasi sering dijalankan oleh pihak berkuasa tetapi aktiviti tidak bermoral ini bergiat aktif. Kawan saya mendapat pelawaan daripada seorang bapa ayam :”You mau main game ke? Muda-muda pun ada. You pilih mau China, Indon semua ada. You cakap aje”. Inilah gambaran aktiviti persundalan di Lorong Haji Taib. Saya mencadangkan kepada Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib supaya turun padang untuk meninjau keadaan tempat-tempat tersebut. Slogon beliau, Satu Malaysia, Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan perlu direalisasikan.

Kesempatan berada di Kuala Lumpur juga digunakan untuk bertemu dengan rakan karib yang sedang menyambung pengajian di peringkat kedoktoran PhD di Universiti Malaya dalam bidang Hadith. Beliau sebaya dengan saya, belajar bersama-sama di Maahad Mahmud, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Nilam Puri dan juga UM,Kuala Lumpur. Namun berkat ketabahan, beliau telah mendapat Skim Latihan Akademik IPTA(SLAI) untuk menyambung PhD. Beliau begitu nekad menolak semua tawaran pekerjaan semata-mata minat dan cita-cita untuk mendapat PhD pada usia yang muda. Saya begitu dengan kagum beliau.

Walaupun pertemuan kami hanya sekejap namun saya begitu teruja dengan pertemuaan tersebut. Saya telah dapat memiliki buku yang telah menjadi idaman saya sebelum ini. Saya telah memesan kepada beliau supaya membelikan beberapa buah buku di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Antara buku yang berjaya saya miliki ialah Rindu Bau Pohon Tin, Bercinta Sampai ke Syurga dan Bidadari Dari Timur. Saya berterima kasih kepada beliau kerana sanggup bersusah payah membelikan buku-buku tersebut kepada saya.

Saya begitu dengan buku-buku tersebut. Waalupun sibuk dengan kursus namun saya menggunakan waktu lapang pada sebelah petang dan malam untuk membaca buku Rindu Bau Pohon Tin. Berkat kesungguhan saya mampu menghabiskan buku tersebut semasa di Kuala Lumpur lagi. Alhamdulillah.

Saya mengajak sahabat-sahabat budayakanlah membaca dalam hidup kita. Insyaallah kita akan mendapat pelabagai maklumat dan ilmu pengetahuan yang baru berkat daripada pembacaan buku. Jadikan buku sebagai teman hidup anda.

1 comment:

Unknown said...

salam sahabat ku... afnan... kenapa la enta tak bgtau ana yg enta ke sini... ana nk habaq... kak izan yang selalu cakap jawa tu selamat jadi isteri org da...

http://flickr.com/photos/ibnusulaiman