Friday, February 20, 2009

Batas-batas Pergaulan



Allah telah menciptakan manusia daripada kalangan lelaki dan perempuan, berpuak dan berbilang bangsa untuk saling kenal mengenali. Namun ada yang tersilap langkah. Gagal mematuhi persoalan batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan. Islam tidak melarang lelaki dan perempuan bergaul dan berhubung. Namun Islam telah meletakkan peraturan yang wajib dipatuhi oleh semua manusia. Ini bukanlah bertujuan menyekat kebebasan manusia namun adalah untuk kebaikan manusia. Allah yang menciptakan manusia, maka Allah Maha Mengetahui apa yang baik untuk manusia.

Pelajar bergaduh sesama sendiri kerana cinta. Cemburu kerana teman lelaki ada hubungan sulit dengan pelajar perempuan lain. Si lelaki mengatakan saya tidak pernah melafazkan 'saya cintakan awak' tapi dia yang salah anggap. Ini kes biasa yang terjadi di kalangan masyarakat kita. Dimanakah salahnya? Jawapannya kerana kita tidak mengikut ajaran Al-Quran dan As-Sunnah.

Islam menggalakkan umatnya memberi salam antara satu sama lain. Samada dikenali ataupun tidak dikenali. Hukum memberi salam adalah sunat namun hukum menjawab salam adalah wajib. Waalubagaimanapun hukum memberi salam kepada perempuan bertukar menjadi haram apabila menimbulkan fitnah. Mungkin dengan salam boleh membawa kepada bibit-bibit percintaan yang lebih menjurus kepada nafsu. Ini bersadarkan kaedah fiqh yang berbunyi 'saddu az-zara'i iaitu menutup segala pintu maksiat dan kemungkaran.

Aspek yang kedua yang perlu diketahui oleh semua umat Islam ialah lelaki dan perempuan dilarang berdua-duaan. Ustaz, saya berbincang, study group, discuse, bukan tak boleh kot? Ini adalah alasan biasa di kalangan pelajar. Islam tidak membenarkan tindakan ini walaupun dengan tujuan dan matlamat yang baik. Kaedah fiqh berbunyi 'matlamat tidak menghalalkan cara'. Robin Hood merompak dengan niat membantu orang miskin. Tindakan Robin Hood tetap salah walaupun niat beliau baik.

Islam juga memberi garis panduan apabila lelaki dan perempuan berjalan beriringan. Lelaki hendaklah dihadapan dan perempuan dibelakang. Salah jikalau lelaki di belakang dan perempuan di depan. Ini kerana mata lelaki akan liar dan akan memerhatikan tubuh badan perempuan tersebut dari kepala hingga ke kaki. Hal ini termaktub di dalam Al-Quran. Bagaiman Allah menceritakan kisah antara nabi Musa dan anak nabi Syuib. Nabi Musa di depan dan anak nabi Syuib di belakang

Justeru marilah sama-sama kita berpegang teguh dengan ajaran Al-Quran dan As-Sunnah demi kebaikan kita di dunia dan akhirat

No comments: