Tuesday, February 24, 2009

Nikmat Iman dan Islam


Kita bertuah kerana kita dilahirkan sebagai muslim. Mak dan ayah kita seorang muslim. Jadi kita mewarisi keislaman ayah dan mak kita. Kadang-kadang kita kurang menghargai nikmat iman dan Islam kerana kita mendapat kedua-duanya dengan mudah. Kita menjadi muslim baka tetapi dari segi penghayatan dan pengamalan kita jauh daripada ajaran Islam. Akidah kita lemah, ibadat kita pinggirkan dan akhlak kita tidak melambangkan sebagai muslim dan muslimah sejati.
Sedangkan sahabat-sahabat dahulu bersusah payah untuk mendapat hidayah. Mereka merantau jauh untuk mendapat ilmu dan hidayah. Hidayah perlu dicari. Kita mesti membanyak doa kepada Allah.
Semalam 23 Februari, ahli Parlimen Bandar Baharu Kulim, YB Zulkifli Nordin mengatakan kerisauan kerana di Wilayah Persekutuan tiada peruntukan undang-undang untuk menyekat umat Islam daripada murtad. Ajaran dan dakyah agama lain juga boleh disebarkan di kalangan umat Islam di Wilayah Persekutuan. Ini sesuatu yang amat membimbangkan di saat umat Islam begitu lemah dari segi pegangan agama.
Kita melihat kembali kes Lina Joy yang sanggup murtad dengan menjual iman dengan begitu murah hanya semata-mata cintakan kekasih berbangsa India yang beragama Kristian. Aduhai lemahnya iman Lina Joy. Kalau dulu ustaz-ustaz selalu menyebut : " Iman umat Islam senipis kulit bawang" tapi ungkapan ini perlu ditukar kepada : " Iman umat Islam senipis bulu dada lelaki".
Saya amat bimbang dengan situasi ini. Pelajar kita di sekolah begitu lemah pengetahuan agama. Penghayatan lagi-lagi menyedihkan...






No comments: