Wednesday, February 25, 2009

AJAL DATANG TANPA DIJEMPUT


Allah Maha Berkuasa. Semua perkara di alam ini dibawah pentadbiran Allah. Planet, bintang , bulan dan matahari beredar dan berputar mengikut Sunnatullah. Semua taat dan patuh dengan perintah Allah.

Perkara ghaib juga hanya diketahui oleh Allah. Manusia tidak mengetahui bila ajal kematian kita. Dimanakah kubur yang akan menjadi tempat kediaman kita.

Pagi tadi dalam lingkungan pukul 8.30 pagi handphone saya berbunyi. Tertera di skrin handphone saya nama Ustaz Din, pensyarah Polteknik Kuching. Ust Din memulakan bicara : " Assalamualaikum syeikh. Nta kat mana? Ana kat sekolah. saya menjawab. Nta tolong bagitau kak Orwah, suami dia pengsan di Poli. Kami dah telefon ambulans, sekarang tengah tunggu ambulans la untuk bawa dia ke Hospital Umum. Tapi nta bagitau elok-elok kat kak Orwah, nanti dia yang pulak yang pengsan". Pesan ust Din.

Selepas meletak telefon, saya bergegas ke pejabat am sekolah. Saya bertanya kepada kak Saerah : " mana kak Orwah? Kak Saerah menjawab :"Kak Orwah pergi Sibu. Esok baru balik"." Yeke. Takpelah. Saya nak bagitau suami kak Orwah pengsan kat Poli".

Saya segera menelefon isteri. " Sayang kat kantin ke? Anak kak Orwah ada tak? Bagitau kat dia, ayah dia pengsan kat Poli. Ust Din telefon abang sekejap tadi". Isteri saya menjawab :" Faraha kat bilik SPBT. Yeke, jom kita jumpa dia sekarang". Saya dan isteri segera ke bilik SPBT. Saya memberitahu hal yang berlaku ke atas ayah beliau. Beliau menangis. Saya cuba menenangkan beliau. Kemudian saya meninggalkan isteri dan Fariha kerana saya ada kelas dengan 5PM/PD.

Saya mula mengajar selepas bertanya khabar semua. Tajuk pada hari ini ialah ajaran sesat. 10 minit mengajar, handphone saya berbunyi lagi. Kali ini ustaz Din memaklumkan doktor telah mengesahkan suami kak Orwah sudah meninggal dunia. INNALILLAH WAINNA ILAIHI RAAJI'UUN.

Saya segera menelefon isteri. " Sayang kat mana" " Sayang kat bilik SPBT" Isteri saya menjawab. Tiba-tiba perbualan kami terputus. Bateri handphone isteri saya habis. Saya meminta pelajar menyalin nota. Saya keluar sekejap untuk memberitahu tentang kematian suami kak Orwah kepada isteri.

Selepas memberitahu, isteri saya bersama-sama Juahir pergi ke Hospital Umum untuk mengambil Fariha. Kemudian mereka bersama-sama pergi ke Politeknik untuk menziarahi jenazah. Saya pula masuk kembali ke dalam kelas untuk menyambung pengajaran.

Sahabat-sahabatku, sedarlah bahawa kematian amat dekat dengan kita. Bila-bila saja kita akan dijemput oleh Allah. Sudahkah kita bersedia untuk berjumpa dengan Allah. Bagaimnakah dengan amalan ibadat kita. Solat kita bagaimana? Hubungan kita dengan Allah macam mana? Hisablah sebelum kita dihisab oleh Allah

2 comments:

hjbard said...

setuju...
sesungguhnya mati itu sebesar-besar pengajaran.....

Ya Allah. matilahkan aku dlm iman..

Fieyra Zafirah said...

saya setuju ustaz...
sesungguhnya hidup dan mati kita hanya di tangan Allah..kita sebagai hambany harus mencari bekalan ke akhirat!!kematian memang perit!!kerana kita tidak akan terlepas dari siksaan kubur...kecualilah bg org2 yang benar2 bertaqwa...
Ya allah!!matikanlah aku dalam iman dan aku berada di jalan mu yang benar!!