Monday, February 23, 2009

Masjid Institusi Pendidikan




Alhamdulillah pagi sabtu lepas, 21hb saya memulakan kuliah subuh yang pertama di Masjid Al-Muhajirin, Taman Matang Jaya. Kuliah ini adalah kuliah mingguan. Saya menggunakan kitab Nasihat Agama dan Wasiat Iman karangan Syeikhul Islam Imam Habib Abdullah Al-Haddad. Saya menerangkan tentang kepentingan taqwa kepada individu muslim.

Masjid merupakan institusi ilmu. Namun sedihnya, majlis-majlis ilmu hanya dihadiri oleh jemaah yang sudah pencen ataupun hampir pencen. Kuliah subuh pagi ahad di Masjid ikhwanul Islam, Taman Sukma pun mengalami nasib yang sama. Mungkin kita beranggapan remaja tidur lewat. Jadi mereka lewat bangun. Jadi tidak sempat mengikuti kuliah subuh. Namun kuliah maghrib pun sama. Kuliah maghrib di surau Al- Firdaus hanya dihadiri oleh pak cik dan makcik sahaja.

Golongan muda mudi tidak berminat untuk pergi ke masjid. Mereka berkata: 'kamek suka pergi the spring, shopping compleks. Masjid sik best'.

Kita kena ambil sesuatu tindakan supaya masjid digemari oleh remaja. Program-program yang boleh mendekati remaja dengan masjid mesti dirangka. Jangan jadikan masjid sebagai destinasi persinggahan orang tua sebelum menemui ajal.

Masyarakat kita semakin jauh dengan Allah. Tempat yang paling mulia di atas muka bumi kurang mendapati sambutan. Masjid hanya dipenuhi pada hari jumaat dan solat sunat hari raya sahaja. Sedihnya....

No comments: